5 tips om het beste uit het weer én jezelf te halen

Herfst ….het is nog niet zo koud en de schitterende kleuren verrassen ons. Prachtig licht op de bomen door de laagstaande najaarszon, groen-geel-rood-oranje bladeren, knalrode kabouterpaddenstoelen en de hemel regelmatig magisch roze. Echt heel mooi.

Totdat de hemel grauwgrijs kleurt, de wind om het huis giert en die warme bank opeens wel heel comfortabel zit. Hoe zorg je er nou voor dat je niet toegeeft aan die knusse bank, je sportkleren aantrekt en doelbewust naar buiten stapt?

Graag geef ik je VIJF TIPS om je te helpen het herfstige weer te trotseren, er zelfs van te genieten.
Wedden dat je nooit met spijt thuis komt na het sporten?

Tip 1. PARKEER BELEMMERENDE GEDACHTEN

Dat stemmetje in je hoofd “getsie, koud, nat, moe, geen zin”, zet dat uit. Die keuze heb je. Denk aan de leuke dingen, de frisse lucht in je neusgaten, het stampen door de plassen, de lol die je samen hebt als de regendruppels van je neus glijden. Glimlach op je gezicht, een zucht van voldoening als je thuiskomt, gegarandeerd.

Tip 2. LAAGJES, LAAGJES, LAAGJES!

In Noorwegen leerden wij het zgn ‘lag på lag-prinsippet’, oftewel draag de juiste lagen kleding. Had je het in de zomer nog wel eens bloedheet en wist je niet meer waar je het zoeken moest? Nu kun je jezelf tenminste kleden op het weer. Kies voor technische sportkleding (beter geen katoen) en een dun waterafstotend en ademend sportjack is absoluut de investering waard.

Tip 3. HOU GOED VOOR OGEN WAAROM JE WILT SPORTEN

In routine en in vorm blijven is makkelijker als je helder voor ogen houdt waaróm je sport. Bijvoorbeeld, je wilt fit de winter in (en uit). Niet dat gelazer met balen van jezelf omdat je niets gedaan hebt behalve veel te veel eten en drinken. Je hebt jezelf voorgenomen fit te worden of te blijven en daar komt niets tussen. Hou vast aan je doel, ga ervoor! Dáár word je gelukkig van.

Tip 4. DOE MEE MET EEN OF MEERDERE EVENEMENTEN

Stel, je wilt een beter conditie opbouwen. Het is hoog tijd om die comfortabele 5 km op te bouwen naar 10 km, en het liefst ook iets sneller. In de training werken we daar natuurlijk aan, met conditionele en spierkrachtoefeningen. Daarnaast helpt het meedoen aan een evenement enorm. Haalbaar (qua inspanning en tijd) maar zeker ook met een uitdaging. Binnenkort is de 15 van Wassenaar een leuke (ook te doen als estafette, 2 x 7,5K). Iets later in het jaar, op 4 november, is er de Laan van Meerdervoort Loop (5K & 10K). Deel ook met anderen als je je inschrijft, je enthousiasme werkt ongetwijfeld aanstekelijk!

Tip 5. BELOON JEZELF NA DE TRAINING

Na een uur je best te hebben gedaan en weer en wind getrotseerd te hebben mag daar zeker iets tegenover staan. Een warm bad, een flinke mok dampende Pickwick Autumn Glow met chocola, een glas wijn. Waar jij blij van wordt. Daar geloof ik heel erg in, een gezonde balans. Het moet leuk zijn en blijven.

Heb je nog meer motivatie nodig of heb e andere vragen? Schroom niet en stuur een email naar info@naturesgym.nl

En deel deze blog gerust als je denkt dat het waardevol is voor anderen.

Leave a Reply

Your e-mail address will not be published. Required fields are marked *